De eerste dagen in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Lusaka

Door: tomvermeulen

Blijf op de hoogte en volg Henk

12 Augustus 2010 | Zambia, Lusaka

Zo verhaal twee, na 1114 woorden van het eerste verhaal zal ik het nu wat korter houden. Al vinden jullie dit waarschijnlijk veel interessanter als het vliegtuig:P

Daar ben je dan eindelijk, ander continent, ander land, andere cultuur verzin het maar. Ik kijk mijn ogen uit, langs de weg zie ik mensen lopen, bedelen, kapotte auto’s en afval. Maar toch ziet het er goed uit. Je kan niet anders zeggen als er is hier leven. Eerst zijn we even naar the office gegaan om rondje voorstellen te doen, als snel gaan we richting onze verblijfplaats voor komende 5 maanden. Vanuit de drukke stad rijden we richting de buitenwijk, van verharde wegen naar onverharde wegen. Waar gaan we in godsnaam naar toe?? Haha het paradijs!! Na 15 minuten onverharde weg, toeteren we bij een poort en rijden we het paradijs binnen. Onze lodge!! Invergeleken met alles leven wij hier in luxe, ik moet ook zeggen zo voelt het ook. We openen de deur van ons appartement en zien eerst een groot bed, twee spiegels, make-up tafel en achter een bruidgordijn schuilt een tweede kamer. Onze woonkamer met daar aanvast de keuken. Daarnaast hebben we een kamertje met een wc en was bak en in de kamer waar het bed staat hebben we nog is een kamer met, jawel een bad, een aparte douche, en nog is een wc. Zoals ze hier zeggen god bless you!

Na een goede en lange nacht slapen gaan we dag twee de stad in. Overvolle busjes, drukke straten werkelijk het is hier niet te omschrijven wat je allemaal ziet. Van armoede tot aan rijk. Van krakbak tot aan de duurste bmw, mercedes lexus. Snap jij het nog?? De gedachten dat je hier niks kunt kopen neemt als snel plaats voor iets anders, hier in lusaka kun je alles kopen wat wij in Nederland kunnen kopen. We gaan met het busje naar kulima tower en stappen daar over in het volgende busje naar mandahil. Zoals ik al zei je kan hier alles kopen, in mandahil heb je een grote supermarkt, denk aan de grote supermarkten van Frankrijk en je dan is deze daar nog groot bij. Vanuit mandahil lopen we door de het upperclass gebied, arcades. Hier heb je nog is een grote supermarkt en verder alles wat je je kan bedenken. Blanken (mezongoes zoals ze ons hier noemen)) kom je hier veel meer tegen, in andere delen van de stad ben je apart maar hier tekent het straat beeld zich door verschillende kleurtjes.

We besluiten hier in het dure gedeelte te gaan eten, drie personen zeer goede lunch, grote salade, friet, panini’s met van alles er tussen en de nodige cola verder rekenen we 152000 kwacha af. Duur?? Heheh 1 euro is 6300 kwacha (ongeveer), ofwel de rekening was ongeveer 24 euro voor 3 personen. Voor Nederland nog steeds goedkoop maar vergelijk je het hier met een goedkoper gebied dan is het wel duur, op dag vier zullen we eten voor iets meer dan 1 euro p.p. een heerlijk boord friet met salade zal onze maag dan vullen. Een bord friet met een halve kip is twee euro. Om nog maar even aan te geven hoe heerlijk het hier is, de eerste avond hebben we met zijn tweeën een goed avond eten gehad voor 50.000 kwacha. Nog net geen 8 euro. Ondertussen hebben we voor het avond eten afspraken gemaakt op de lodge we eten iedere avond voor 40.000 kwacha totaal. Wisselend van kip met rijst, tot t-bonesteak met friet, tot nshima met beef. Terug naar de upperclass.

In het upperclass gebied kun je pinnen, we besloten dat dan maar te doen. Aangezien we ook onze maandelijkse huur van 240 euro ofwel 1,5 miljoen kwacha moeten pinnen, pinnen we 3 miljoen kwacha. Het hoogste wat ze hier hebben is 50.000, met een portemonnee die niet dicht kan maar weer terug richting onze huisjes. In plaats van thuis te eten, eten we deze keer bij Rene onze project coördinator van isop. Voor het eerst gaan we nshima eten, HET eten van de bevolking hier. Je eet het met je handen, het is een soort van deeg wat je tegelijk met groente en vlees eet. De avond sluiten we af met een ritje met de taxi naar huis. Mezongoes, blanken, worden altijd afgezet iedereen denkt dat je rijk bent. Uiteindelijk na onderhandelen kunnen we voor een redelijk prijs 40.000 kwacha naar huis, een zambiaan zou 30.000 betalen.

De volgende dag staat ons de agri-culture te wachten een show van allerlei verschillende culturen en producten met als thema blijvende ontwikkeling. Dit is een evenement wat 1 keer per jaar plaats vind, de hele bevolking is vrij en van overal komen ze naar lusaka om dit te zien. Op straat veranderd de sfeer om sommige plekken, helaas worden wij ook nadat we het evenement hebben bezocht doelwit van een groepje rovers. We lopen vanuit de shoppinghall langs een busstation, voordat ik het wist liepen er een paar lokaaltjes naast me en half tegen me aan. Dit alles met 1 doel mijn telefoon en portemonnee etc stelen. Na wat wilt om me heen te slaan ben ik dan van de eerste kutjanussen af. Helaas komt de volgende, een hand verdwijnt mijn broekzak in en voordat ik het weet voel ik dat hij mijn telefoon wilt pakken. Gelukkig zijn ze half dronken, tik (niet zo vriendelijk meer aangezien je toch de adrenaline voelt) ik op arm en ben ik nog steeds de eigenaar van mijn telefoon. De rest zat goed achter ritsen en in de tas, vol van adrenaline en schrik lopen we gewoon met alle spullen verder. Niks gebeurd, niks verloren, maar wel een ervaring rijker en ook een duidelijke waarschuwing. Na een stukje wandelen richting arcades de upperclass, hoor ik van vooruit de groep het geweldige idee om maar is even een drankje te doen. Oww helemaal vergeten we waren met 4 blanken en 1 lokaaltje, Maurits 1 van de blanke en ook van isop heeft hier een vriendin en een kind. Na het drankje, richting huis, eten en naar bed.

De dagen vliegen hier voorbij, nog steeds maakt alles grote indruk op je, alles is hier zo anders als in Nederland. Op het voorvalletje na is iedereen hier super warm, ben je altijd welkom en lacht iedereen. Als blanke ben je daarnaast natuurlijk ook een bezienswaardigheid. Langzaam komen onze eerste taken in beeld. De eerste echte introductie bij ISOP vind plaats en na een aantal presentaties, energizers en kleine acitiviteiten worden we nog is rond geleid door twee werknemers van ISOP chenge en levi, ze nemen ons mee naar plekken waar het echte leven op straat zich af speelt. Overal vinden we straatwinkels, van city market een grote hal met heel veel marktkraampjes lopen we door naar een ander gebied met veel winkeltjes en straatverkooppunten. Wat is dit gaaf om te zien, over klinkt muziek, overal zie je mensen. Hier zijn en rond lopen is al zo’n groot avontuur, ik kijk nu al uit naar het moment dat we werkelijk gaan lesgeven en activiteiten gaan organiseren.

Vanuit bed, aangezien ik dit tik voordat ik het op internet zet, zeg ik gedag en tot the next story.


  • 12 Augustus 2010 - 17:08

    Anique:

    En dit is een korte versie??? :s

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Lusaka!

Recente Reisverslagen:

15 November 2010

Werken, vakantie werken en volgende vakantie

12 Oktober 2010

Half way time

04 Oktober 2010

Rondje dierentuin;)

15 September 2010

every body cirkel

13 September 2010

Van de basisscholen naar de dief.
Henk

Nog maar 13 dagen en het grote avontuur gaat beginnen. Ik kan nu al niet meer wachten! Alles is geregeld en rond, straks alleen nog tas inpakken en richting vliegveld

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 12566

Voorgaande reizen:

29 Juli 2010 - 23 December 2010

Lusaka!

Landen bezocht: