Het leven in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu Het leven in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu

Het leven in Lusaka

Door: tomvermeulen

Blijf op de hoogte en volg Henk

12 Augustus 2010 | Zambia, Lusaka

Ik heb mijn eerste verhalen nog is door gelezen en dacht laat ik even wat duidelijkheid scheppen over het leven hier. In de vorige verhalen heb ik vooral omschreven wat we hebben gedaan. Nu maar is hoe het hier is, en hoe het hier is als blanke.

In lusaka is een groot verschil tussen rijk en arm. Over het algemeen ziet alles er wel goed uit. Als je rond kijkt op straat dan zie je vooral het beeld van de ontwikkelingslanden. Zoals ik al eerder schreef zie je op de weg veel auto’s en busjes rijden. Het verschil is enorm. Maar het geen wat je ziet geeft niet duidelijk weer hoe het werkelijk is. Als we verder kijken naar huizen of in hoeverre je het zo kunt noemen zien we veel verschil. Sommige mensen wonen in bouwvallen, andere wonen in krotjes andere wonen in onafgebouwde huizen en natuurlijk de rijken in villa’s. Als we vanaf SDA de kruising waar wij rechtsaf gaan richting de onverharde weg gaan komen we vooral lopende mensen tegen. Lopende mensen die spullen dragen, eten op het hoofd, water tonnen die voort worden geduwd etc. echte armoede. En ook al is het zo toch kan ik enorm genieten, door alles heen zie je dat iedereen vrolijk en blij is, hier in Lusaka kennen de bewoners geen slechte/chagrijnige momenten. Overal zie je lachende gezichten.

Veel mensen die je op straat ziet zijn werkeloos of werken op straat en doen simpele klusjes voor geld. Wij blanke zijn in hun ogen de meest vermogende mensen die bestaan. Zelfs Mandy en ik als jonge studenten worden gezien als vermogenshebbende mensen. Iedereen wil dan ook aan ons verdienen. Een foto maken van iemand huis?? Dat wordt betalen. Overal willen mensen dat je een foto maakt zodat ze er geld voor kunnen vragen aan diegene die de foto maakt. Iedere taxi stopt om te vragen of je een taxi wilt. En naast alle taxi chauffeurs zijn er ook vele die zich aanbieden als een vriend die je kunt kopen.
Afzetting is iets waar je de hele dag mee wordt geconfronteerd maar wat wel snel went. Als ik het busje in stap en vraag wat het kost zal de conductor (hulpje van de chauffeur) altijd het dubbele bedrag noemen. Aangezien ik allang weet wat de normale prijs ik geef ik gewoon het bedrag wat een “zwarte”betaald. Na twee keer gehoord te hebben dat het te weinig is en twee keer te zeggen neeh dit is voelde, houdt de conductor zich koest en neemt het voor lief. Bij alles wat we kopen buiten de shoppinghals (daar zijn de producten zoals in onze supermarkten gescand en dus gekoppeld aan een prijs) moeten we afdingen. Op zich wel grappig maar soms ook wel vermoeiend. Soms laat je het ook gewoon zitten, puur omdat je geen zin hebt om weer te gaan onderhandelen. Uiteindelijk hebben we het over een verschil van 50 euro cent.

Naast dat afdingen en dat de mensen wat van je willen hebben is het echt genieten. Nog nooit heb ik zoveel rust gevoeld als in Nederland. Ik voel totaal geen druk van dingen die ik moet doen of dergelijke. Tuurlijk gaat dat nog wel iets veranderen aangezien het lesgeven nog niet is begonnen. Toch blijft het hier anders als in Nederland, alles gaat zo gemoedelijk en makkelijk. Het leven begint hier rond een uur of 7 smorgens, al zijn er ook al genoeg mensen om 6 uur wakker. Savonds om 6 uur wordt het donker, om 7 uur gaan we eten en rond 9 uur is het leven uit. Natuurlijk kun je nog gaan stappen en dergelijke maar dit vind toch echt vooral in het weekend plaats. Aangezien ik ondertussen genoeg heb geslapen lig ik niet om 9 uur savonds in bed. We vermaken ons met kaart spelletjes, tv en heerlijke koffie en andere drink things. De eerste dagen zijn we telkens rond half negen uit bed gegaan. Straks als we werkelijk les gaan geven zal dat iets eerder worden, aangezien ze hier de goede hoop hebben dat de school betijds begint. Maar goed onthoud alles op zambia time. Dus 8 uur is het ook nog als het 8.30 is en ook nog als het 08.45 is.

Onze ritme zal over een paar weken worden in de ochtend lesgeven, middag sport in action en onderzoek, om 7 uur staat het eten klaar in het restaurant en daarna tjah relaxen dus. Een beter leven als dit kan ik me niet voorstellen;) Natuurlijk is dit pas week 1 en zal ik me nog zeker tegen gaan komen in mijn tijd hier, voor nu geniet vooral zorgen zijn voor later;) Zambia peece.

  • 12 Augustus 2010 - 15:23

    Suzanne:

    Heey Tom!

    Super om je verhalen zo te lezen!! :)
    Lijkt me heel bijzonder om zo alles te zien..
    Op dit moment zit ik nog in Singapore, ook weer een totaal andere wereld...

    Geniet van je tijd daar en ik kijk uit naar je volgende verhaal :)

    Liefs Suzanne

  • 12 Augustus 2010 - 17:13

    Anique:

    Zal ik dan toch maar mijn vlucht omboeken van Nieuw Zeeland naar Afrika? Ik wil ook relaxed ;)

  • 12 Augustus 2010 - 17:40

    Jos En Betty:

    Een geweldig verslag, ik kan me er wel wat bij voorstellen en jullie beleven dit!!!! Bijzonder! Zorg goed voor elkaar en geniet!

  • 12 Augustus 2010 - 17:57

    Jet Ter Halle:

    Heey Tom!

    Wat leuk om je verhalen te lezen :) KLinkt goed allemaal, dat onderhandelen en in de belangstelling staan lijkt me ook lastig. Ik ben super benieuwd ook naar jullie gesprekken met SIA etc. Je verhalen zijn enthousiast en volgens mij gaan we een super tijd hebben!
    x

  • 12 Augustus 2010 - 23:34

    Laura:

    Lieve Tom,
    wat heb je leuke verhalen geschreven en wat hebben jullie al een hoop meegemaakt. Dit is toch wel gaaf om mee te maken. Ben wel een beetje jaloers hoor. Zou dar ook wel een kijkje willen nemen.
    Liefs lau

  • 13 Augustus 2010 - 09:09

    Joep:

    Hee Lars!! ;)

    Je verhalen klinken echt goed! Hopelijk ga je nog veel leuke dingen meemaken! Ik ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal!

    Groeten Joep

  • 13 Augustus 2010 - 18:28

    Corrie:

    Jeehh Tom,je maakt wat mee man.
    Dat is wat anders als buitenlanders bij NH,en met dit verslag blijben we op de hoogte, leuk,
    Hasta lapasta ,hou t veilig he....Corrie

  • 14 Augustus 2010 - 09:23

    Marleen:

    heejheej Tom,

    Nou geniet er maar dubbel en dwars van, want het klinkt inderdaad zeer indrukwekkend en relaxed!! Wanneer wordt het er warmer?

    groetjes Marleen..

  • 15 Augustus 2010 - 20:49

    Colinda:

    Hey Tom (en Mandy),

    Jullie verhalen klinken super! Het zal natuurlijk best af en toe moeilijk zijn of worden, maar volgens mij gaat dat samen helemaal goed komen!
    Ik heb ook Mandy's verhaaltjes gelezen, nu ben ik dus helemaal bij! Veel plezier daar nog en succes met lesgeven!

    Liefs Co

  • 16 Augustus 2010 - 07:46

    Marianne:

    ha die tom. geweldig allemaal wat ik lees. een mooie levenservaring,geniet maar en als er wat zal tegen vallen nu ja dat heb je hier ook, heel leuk voor je, lieve groet van, marianne

  • 16 Augustus 2010 - 20:23

    Manon:

    Hee Tom,

    Wat een mooie verhalen zeg! En onderhandelen.. moet jij toch wel goed in zijn of niet? Geniet ervan en veel succes over een tijdje met vroeg opstaan.. gelukkig is het niet de NL cultuur met optijd komen.. Want ik kan me zo herrineren dat je op de FSH ook wel om 8.30 binnen kwam wandelen.. of is dat alleen in NL zo? haha
    Nou heel veel plezier geniet ervan en groetjes aan Mandy!

    Groetjes Manon

  • 18 Augustus 2010 - 08:34

    Sanne:

    Nicenice!
    Dat het zo'n groot verschil kan zijn met Nederland.. maarja wij Nederlanders zijn dan ook zo gek om elke prijs te accepteren en om overal optijd te willen komen. Ach het wend allemaal vanzelf ;). Ik zeg: Geniet nog even van de dagen zonder lesgeven. Al zal dat lesgeven ook een hele mooie ervaring zijn.
    Tot het volgende verhaaltje !
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Lusaka!

Recente Reisverslagen:

15 November 2010

Werken, vakantie werken en volgende vakantie

12 Oktober 2010

Half way time

04 Oktober 2010

Rondje dierentuin;)

15 September 2010

every body cirkel

13 September 2010

Van de basisscholen naar de dief.
Henk

Nog maar 13 dagen en het grote avontuur gaat beginnen. Ik kan nu al niet meer wachten! Alles is geregeld en rond, straks alleen nog tas inpakken en richting vliegveld

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 12561

Voorgaande reizen:

29 Juli 2010 - 23 December 2010

Lusaka!

Landen bezocht: