Community sport - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu Community sport - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu

Community sport

Door: tom vermeulen

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Augustus 2010 | Zambia, Lusaka

Community sport & compound

Donderdag 12 augustus, een dag vol verrassingen. Woensdag zijn we het uitgaansleven op gaan zoeken, haha zo lachuh, hoe de zambiaanen hier dansen ongelofelijk! De vrouwen trillen het liefst met hun billen als een soort van trilplaat en de jongens schuwen niet om bewegingen te maken waarbij ze in adamscostuum een aap door de jungle konden laten slingeren. (Als je snapt wat ik bedoel? zo niet ga dan maar is met je voeten op schouder breedte staan en beweeg je heupen snel van voor naar achter;) you got it?!?.... haha

Maar goed donderdag hoefde we gelukkig niet heel vroeg op kantoor te zijn. Vandaag was wel echt een super vette dag, het was de eerste dag dat ik richting mijn community sport zou gaan. Ik ga twee dagen in de week voetbal trainingen geven in aan jeugd van > 8 tot < 20 jaar. De jeugd is onderverdeeld in 3 verschillende groepen: onder 12, onder 16 en onder 20.

Voordat ik met een van de andere coaches richting het voetbalveld ging, zijn we eerst langs zijn huis gegaan en wilde hij me de compound laten zien. De compound zijn wijken waar de mensen het qua centjes niet zo ruim hebben. Mensen komen rond van de meeste minimale salarissen. In de compound zie je overal op “straat” (onverharde, zand/gravel straten) spullen verkopen. Het mooie was dat ik werd rond geleid door een van de andere coaches van het voetballen. Hij werkt daar al meer als10 jaar en is daarvoor iedereen een heel bekend gezicht. In de compound hangt een mooie en gezellige sfeer maar tegelijkertijd is het er ook niet het schoonste stukje omgeving. Overal plastic, troep en het meest bizarre op tafel naast was vlees, een kop van een geit. Honger? Nou toen niet meer! De kop was duidelijk vers van de pers.

Mijn voetbal trainingen, geef ik op een zandvlakte vlak achter een basis school. Aangezien de pionnen gejat zijn tijdens vorige trainingen, gebruiken we nu het afval als pionnen en belijning;) Ja creativiteit heeft de wereld. Voor mij was het vooral weer even wennen om voetbal te geven, moest echt weer even nadenken welke stretch oefeningen verstandig waren, hoe de warming-up etc. Na mijn mooie warming-up werden er van de 35 kinderen 13 aan de kant gezet. De andere gingen elf tegen elf spelen op groot veld…. Haha werkelijk mijn broek zakte van me kont. 4 ballen, 35 leerlingen en een groot veld, wie verzint er zoiets belachelijks om elf tegen elf te spelen en de rest maar aan de kant te laten zitten. Hoezo vreemd? Zo doen ze het toch ook op tv!?!? Hahah ow okej, nou goed dan zal ik de wedstrijd maar fluiten he;)…. “Welke regels houden jullie normaal aan?” De officiële! Hahah daar ging mijn broek weer. Een kudde vol kinderen wachtend bij het doel op de bal en ik maar fluiten voor buitenspel… Aan het einde heb ik toch maar even gevraagd of de training altijd zo ging, volgens de andere coach (een lokaaltje natuurlijk) deden ze ook wel echt trainen met oefeningen, ik ben benieuwd maar goed dat houden we voor volgende week dinsdag. De andere twee groepen waren namelijk niet anders qua les tactiek als de eerste!

Net weer een heerlijke maaltijd gehad van onze Piri piri, piri ook wel pieter is de upperchief van de lodge en ook de chefkok, geweldige vent!

  • 19 Augustus 2010 - 12:12

    Floor Ottevanger:

    Hé Tom!

    Super vet om je verhalen te lezen!! Hoop dat jullie het goed naar je zin hebben, maar zo te lezen gaat alles goed!

    Geniet ervan!!

    Groetjes,
    Floor

  • 23 Augustus 2010 - 13:23

    Maikel ISOP:

    Hey Tom!

    Hoe bevalt het je daar? Zo te zien vermaak jij je daar wel! Ik heb onlangs de open dag van mijn training georganiseerd en hier een compleet draaiboek van gemaakt. Ik zal het je spoedig opsturen misschien is het wel leuk om dit te doen met de kinderen.

    Veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Lusaka!

Recente Reisverslagen:

15 November 2010

Werken, vakantie werken en volgende vakantie

12 Oktober 2010

Half way time

04 Oktober 2010

Rondje dierentuin;)

15 September 2010

every body cirkel

13 September 2010

Van de basisscholen naar de dief.
Henk

Nog maar 13 dagen en het grote avontuur gaat beginnen. Ik kan nu al niet meer wachten! Alles is geregeld en rond, straks alleen nog tas inpakken en richting vliegveld

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 12563

Voorgaande reizen:

29 Juli 2010 - 23 December 2010

Lusaka!

Landen bezocht: