Tweede familie - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu Tweede familie - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Henk Jan janssen pietserse - WaarBenJij.nu

Tweede familie

Door: tom vermeulen

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Augustus 2010 | Zambia, Lusaka

Onze nieuwe Familie

De lodge is onze nieuwe familie geworden. Nu na twee weken horen we er echt bij. Voordat ik verder vertel zal ik eerst is omschrijven wie wie is.

De lodge is een soort van Familie bedrijf, de eigenaar heeft een hoop neefjes en nichtjes die voor hem werken.

Chansa Spange: De eigenaar van de lodge, en wat andere bedrijfjes en raadsman achtig iets voor de provincie kmawala.
Phiri of pieter: De hoofd van de lodge en de kok, knettergek en woont op de lodge.
Chanda of Christabela: De vriendin van Phiri, woont natuurlijk ook op de lodge.
Bernhard: De fininanciele man van de lodge, werk over dag op een kantoortje op de lodge. Hij woont vlak achter de lodge met zijn vrouw en vier kinderen.
Francis of chimba: Neefje van de baas, woont vlak achter de lodge en is de chauffeur van het busje die iedereen overal naar toe brengt en de bevoorrading koopt.
Jacob: Neefje van de baas, loopt hier altijd rond maar heeft verder geen functie
Melenga: Nichtje van de baas, komt hier vaak aangezien hun huis vlak achter de lodge is.
Chella: ( tenminste zo noemen wij hem altijd) broertje van melenga, hangt hier vaker rond, alleen voor de gezelligheid.
Marta: De laundry mevrouw.
3 dames, die hier rond hobbelen en schoon maken, maar de namen weten we niet;)
Mechanza: Onze bewaker, werkt vanaf 6 uur savonds tot 6 uur smorgens, met als enigste taak de poort openen wanneer nodig. Owjah en als hij niet slaapt de lodge bewaken.

Volgens mij heb ik zo een beetje de mensen gehad die we bijna iedere dag zien.
Ze zijn hier echt heel goed voor ons, Piri houdt altijd in de gaten wanneer we terug zijn als we zijn wezen stappen want hij wil wel dat we goed thuis komen. Piri is eigenlijk een beetje de lolbroek, is altijd aanwezig op de lodge, doet rare dingen en de man waar je moet zijn als je iets geregeld wilt krijgen.

Aangezien we echt bij de familie horen, werden we uitgenodigd om mee te gaan naar de graduation ceremonie van melenga. Melenga heeft agriculture en food science gestudeerd op de university van Zambia. En is nu als beste van haar department afgestudeerd, slimme meid!

De ceremonie begon eigenlijk om 8 uur smorgens en de geslaagde hadden om 7 uur aanwezig moeten zijn. Melenga was er rond half 9 en zoals zambia is, was iedereen te laat en het programma dus nog niet begonnen. Een enorme mensen massa was naar de universiteit gekomen om iedereen te supporten. Normaal gesproken was er plaats per student voor twee volwassenen. Hahah wij als familie kwamen al aanzetten met 20 man. Aan mensen niet te kort. De mensen met een pas hadden de mogelijkheid om bij de ceremonie plaats te nemen. De rest werd op afstand gehouden door bewakers. Aangezien het terrein niet echt was afgezet snykte er overal mensen naar binnen wat tot de mooiste taferelen leidde. Bewakers die mensen tegen hielden etc. Na de ceremonie waar we door de mensen massa niks van hebben kunnen zien, was het tijd voor foto’s. Werkelijk chinezen kunnen foto’s maken maar de zambianen kunnen er ook wat van. Ik denk wel 1000 foto’s, fototje hier fototje daar, met en zonder familie. Na het feest van de foto’s zijn we naar de lodge gegaan van de broer van onze eigenaar. Daar hebben we gelunchd met zijn alle. Geweldig dat wij zo mee mochten doen in de familie, alles is die dag voor ons betaald en geregeld. We hebben dan ook hartelijk bedankt voor de dag. En natuurlijk Melenga een cadeautje gegeven. Een mok met eigen geschreven tekst erop. Ze was hier dol gelukkig mee en zeker omdat het een persoonlijk cadeautje was door de tekst.

Savonds hebben we in het restaurant nog gratis drank gekregen van de eigenaar, hij vond dat we een grote support/vertegenwoordiging waren geweest voor hem, de familie en vooral voor Melenga.

• 19 Augustus 2010 - 11:21

Laura:

Volgens mij hebben jullie het echt onwijs naar je zin. Zal een hele bijzondere ervaring zijn.
    Liefs lau

• 19 Augustus 2010 - 18:27

Angeliensprangers:

Gaat alles volgens wens
    daar in het verre ZAMBIA?.
    Het is wel een hele ervaring hoor zoiets maak
    je nooit meer mee.
    Nou heel veel succes met
    alles en dat al jullie
    dromen maar uitkomen.
    TOM en MANDY groetjes
    uit het natte kikkerland.
    Tot de volgende keer
    ANGELIEN SPRANGERS

HOUDOE

• 20 Augustus 2010 - 00:32

Hilde:

Lieve Tom en Mandy,

Eindelijk een aantal reisverslagen van julie kunnen lezen. Leuk om iets te lezen van jullie aan (bijna) de andere kant van de wereld ;) Ik ben blij dat jullie het goed maken. Nog bedankt voor het smsje op mijn verjaardag :D Ik hou mijn reactie ff kort want wil gaan slapen aangezien morgen weer een nieuwe animatie dag begint. Heel veel succes en plezier nog en ik blijf aan jullie denken!

Mandy heb je mijn boekje nog vaak ingekeken om aan ons te denken?? :P

xxx